komunikacja interpersonalna

Komunikacja interpersonalna – 11 niezbędnych zasad do skutecznej komunikacji

Komunikacja interpersonalna- 11 niezbędnych zasad

Poniższe 11 zasad przybliży Cię do celu, o jakim marzy większość ludzi na tym świecie. Komunikacja interpersonalna nie będzie miała dla Ciebie tajemnic, po zastosowaniu wskazówek, które dalej znajdziesz.

Więc Jeśli chcesz:

  • Być osobą lubianą i poważaną
  • Pokonać lęk przed odrzuceniem
  • Przestać obawiać się, że zostaniesz źle odebrany i się ośmieszysz
  • Mieć grono zaufanych znajomych i przyjaciół
  • By ludzie wreszcie zaczęli Cię słuchać

To ten artykuł jest dla Ciebie

Komunikacja interpersonalna #1 – Jak szybko wzbudzić sympatię

Jak myślisz, co mogę tutaj napisać?

Lubimy osoby które są dla nas miłe i życzliwe. Bez wyjątku.

W nagłówku napisałem o szybkim wzbudzaniu empatii. Dlatego najlepszym sposobem będzie uśmiechanie się.

Oczywiste?

To zrób sobie test i policz, jak długo w ciągu dnia jesteś uśmiechnięty. Jeśli wyjdzie Ci czas poniżej godziny, to masz sporo pracy.

Uśmiech jest niezwykły. Dzięki niemu wzbudzasz sympatię, a to jedna z podstaw udanej komunikacji. Jeśli ktoś na starcie Cię nie lubi – będzie Ci dużo trudniej zdobyć jego zaufanie.

Dodatkowo naukowcy przebadali kwestię uśmiechania – jeśli czujesz wewnątrz siebie negatywną emocję i się uśmiechniesz, zobaczysz, że gdy uśmiech pojawi się na Twojej twarzy przez dłuższą chwilę – po pewnym czasie zmieni Ci się emocja.

Przetestuj to już teraz i bądź uśmiechnięty co najmniej do końca czytania tego artykułu.

Komunikacja interpersonalna #2 – Chwal publicznie, krytykuj prywatnie

Zazwyczaj ludzie robią dokładnie odwrotnie. Efektem tego jest tylko robienie sobie wrogów.

Też masz takiego znajomego, który mówi o kimś w towarzystwie wszystko, co złe, a gdy już mówi komplement to tylko prywatnie?

Jedna z najbardziej podstawowych potrzeb ludzi to bycie docenionym. Każdy chce czuć się ważny, dlatego jeśli chcesz skutecznie komunikować się z innymi, powinieneś chwalić ich za to, co robią. Nie mówię tu o pustych pochwałach (o czym będzie za chwilę), ale o szczerym uznaniu za np. jakieś osiągnięcie

Masz ode mnie zadanie praktyczne – na najbliższym spotkaniu pochwal kogoś (szczerze!) za to, co ostatnio zrobił dobrego. Jego reakcja prawdopodobnie pozytywnie Cię zaskoczy.

Komunikacja interpersonalna #3 – Dostrzegaj szczegóły

Mimo, iż jako ludzie nie różnimy się od siebie za bardzo, to jednak lubimy wierzyć, że każdy z nas jest wyjątkowy i nie ma drugiego takiego na całym świecie.

W pewnym sensie jest to prawda – nie ma drugiego takiego Ciebie, który przeżył dokładnie to samo co Ty i wygląda w 100% jak Ty. Jednak jeśli chodzi o mechanizmy psychologiczne, które nami rządzą, wszyscy jesteśmy podobni albo nawet tacy sami.

Prowadzi to do konkretnego wniosku:

Jeśli chcesz dobrze komunikować się z innymi, musisz się wyróżniać. Prawiąc komplementy na prawo i lewo tego nie zrobisz, ale bardzo szybko dasz się poznać jako ciekawa, warta zaufania osoba, jeśli będziesz dostrzegał to, co na pierwszy rzut oka jest niewidoczne

Najbardziej popularny przykład: Idzie sobie atrakcyjna blondynka ulicą.

Pierwsza grupa mężczyzn zauważy blond włosy i piękne ciało

Druga grupa mężczyzn zauważy, że kobieta ma szpilki, które idealnie podkreślają jej długie nogi

Trzecia grupa zauważy, że kolor jej kolczyków idealnie współgra z jej szpilkami i blond włosami

Uwierz mi, chcesz być w trzeciej grupie. Ludzie bardzo cenią, gdy dostrzegasz w nich to, co dla większości jest niezauważalne.

Komunikacja interpersonalna #4 – Upewnij się, że zostałeś dobrze zrozumiany

Większość ludzi stosuje komunikacje jednostronną. Mówiąc bardziej konkretnie – podczas rozmowy ciągle gadają i gadają, nie skupiając się w ogóle na tym czy druga osoba

a) Chce tego słuchać

b) Rozumie, o czym mówi ta pierwsza

Zamiast tego proponuję Ci co jakiś czas się upewniać czy rozmówca na pewno dobrze Cię zrozumiał. Dobra muzyka to dla jednego Bob Marley, a dla drugiego disco polo. Wymarzona wakacje to dla jednego tydzień w luksusowym hotelu, a dla drugiego spanie w Amazońskiej dżungli.

Stąd bierze się duża część konfliktów. Jeden mówi i ma na myśli jedno,  a drugi odbiera to całkowicie inaczej. Weź to pod uwagę, zwłaszcza, gdy czegoś od kogoś chcesz.

Komunikacja interpersonalna #5 – Pokonaj lęk przed odrzuceniem

O lęku przed odrzuceniem nagrałem dla Ciebie całe wideo – koniecznie zasubskrybuj kanał, by być na bieżąco:

 

Komunikacja interpersonalna #6 Skup się na problemie

Wiele konfliktów bierze się z nieporozumienia, co wspomniałem wcześniej. Natomiast kłótnia, gdzie Wasze negatywne emocje ciągle idą w górę jest powodem wzajemnego się oskarżania.

Weźmy na przykład randkę chłopaka i dziewczyny. Ona się spóźniła 10 minut, dlatego, że rezerwowała miejsce w restauracji, do której mieli się udać. Chciała dobrze, wyszło jednak inaczej niż zaplanowała. Chłopak mówi

“Bo Ty zawsze taka jesteś! Spóźniasz się i nawet mnie nie informujesz!” (atak personalny)

“Rezerwowałam dla nas miejsce, żebyśmy na pewno mieli gdzie usiąść, czemu Ty nigdy nie doceniasz tego co dla Ciebie robię!” (odbicie ataku + oskarżenie)

“No to mogłaś to zrobić wcześniej idiotko, czemu Ty zawsze odkładasz wszystko na ostatnią chwilę?!” (kolejny atak, podniesienie negatywnych emocji i obraza drugiej strony)

Odpowiedzi dziewczyny już nie wkleję, bo składałaby się z samych gwiazdek.

Zamiast na siebie krzyczeć, mogliby skupić się na problemie, a nie na personalnych atakach. Dodatkowo, nie używać słów zawsze i nigdy, gdy nie jest to konieczne, mimo to praktyka mi pokazuje, że dwie osoby, które są sobie bliskie zawsze  często tak robią.

Problem to kwestia spóźnienia się przez dziewczynę. Zamiast zrzucać na nią winę, wystarczy trochę inteligencji emocjonalnej po obu stronach. Chłopak mówi o swoich emocjach, czyli np. “Źle się czułem, że musiałem na Ciebie tyle czekać, bo często się to zdarza. Czułbym się znacznie lepiej, gdybyś napisała mi smsa, że się spóźnisz”.

Dziewczyna słysząc taką informację przeprasza, a na przyszłość obiecuje poinformować w razie ewentualnych spóźnień.

Można? Można, tylko trzeba chcieć, mieć wiedzę na temat skutecznej komunikacji i ją stosować.

Przede wszystkim podejść do tej sytuacji we dwoje i skupić się na problemie, zamiast pozwolić, żeby problem stanął między nimi i ich podzielił.

Komunikacja interpersonalna #7 – Spytaj czy dobrze zrozumiałeś

Nie zawsze jest tak, że to Ty czegoś chcesz. Często to szef/mama/dziewczyna/chłopak/przyjaciel chce czegoś od Ciebie. Nawet, jeśli dobrze wytłumaczy Ci, o co dokładnie chodzi – warto dopytać czy miał na myśli to samo, co pojawiło się w Twojej głowie.

Gdy zaczniesz wdrażać w życie tę zasadę zobaczysz, że gdy kogoś słuchasz, jego wyobrażenie o sprawie diametralnie różni się od tego, co Ty sobie na ten sam temat pomyślałeś.

Dopytuj, żeby mieć pewność. Dodatkowo zyskasz parę punktów, bo ta osoba będzie czuła się przy Tobie ważna i wysłuchana. Skuteczna komunikacja wymaga tego, żeby dwie strony dążyły do tego samego.

Niezależnie od tego czy z kimś flirtujesz, idziesz na rozmowę kwalifikacyjną czy pytasz się obcej osoby o drogę. Oboje macie taki sam cel. We flircie celem będzie seks lub późniejszy związek (albo jedno i drugie), podczas rozmowy kwalifikacyjnej Ty chcesz dostać pracę, a szef chce mieć dobrego pracownika, a gdy pytasz o drogę to chcesz mieć pewność, że dobrze trafisz do danego miejsca, a osoba którą pytasz chce mieć poczucie, że Ci pomogła.

Komunikacja interpersonalna #8 – Kontroluj swoje emocje

Nic tak nie utrudnia dobrej komunikacji, jak wysokie emocje, a zwłaszcza negatywne. Im wyższy jest poziom emocji (Twój, rozmówcy albo obojga), tym ciężej jest usłyszeć coś sensownego.

Jeśli przyjaciel przybiega do Ciebie cały rozpromieniony i komunikuje, że właśnie dostał podwyżkę, jest cały w skowronkach – najprawdopodobniej chwilę czasu zajmie, zanim zrozumiesz, jak wyglądała cała sytuacja jego awansu.

Gdy para kłóci się w związku, im wyższy jest poziom negatywnych emocji tym trudniej będzie im dojść do porozumienia.

Teraz ja upewniam się, czy dobrze zrozumiałeś:

Nie chodzi oto, że masz tłumić emocje, które czujesz. To często prowadzi do różnorakich zaburzeń.

Chodzi oto, żeby nauczyć się je wyrażać we właściwy sposób. Gdy czujesz się zdenerwowany, mówisz o tym.

Gdy ciężko jest Ci wypowiedzieć słowa, bo właśnie wygrałeś milion na loterii, mówisz, że jesteś bardzo podekscytowany, dzięki czemu rozmówcy będą znali powód, dlaczego z trudem przychodzi Ci płynne mówienie.

Niby to oczywiste. Mało ludzi jednak stosuje tę zasadę w praktyce.

Komunikacja interpersonalna #9 – Utrzymuj kontakt wzrokowy

Banał, no nie?

Mimo tego, często zdarza mi się poznawać nowe osoby, a ich oczy latają dookoła jakby szukały drogi na księżyc.

Naucz się jednej, prostej zasady:

Kiedy kogoś słuchasz, Twoja uwaga (a więc również Twoje oczy) są w 100% poświęcone Twojemu rozmówcy.

Nieważne, czy osoba opowiada Ci o jakiejś historii z Twojego życia czy o najnowszym przepisie na śledzie w majonezie, który znalazła wczoraj w internecie.

Gdy rozmawiasz z kimś i co chwilę patrzysz na zegarek albo telefon, to dajesz jasny sygnał Twojemu rozmówcy.

Po prostu, że masz go w d****.

Brutalnie? Taka jest właśnie prawda. Możesz się starać na milion różnych sposobów, ale jeśli komunikujesz swojemu rozmówcy ignorancję (często robi się to nieświadomie), to nie licz, że komunikacja między Wami będzie zachodziła na odpowiednim poziomie.

Komunikacja interpersonalna #10 – Szczerość? Nie, dziękuję

“Przepis na udane relacje? Być po prostu szczerym” 

Taką poradę można znaleźć w wielu miejscach w internecie, a także od ludzi, którzy nie mają zbyt wielu dobrych znajomych. Mówiąc dobry znajomy mam na myśli osobę, której możesz szczerze powiedzieć co myślisz, a nie taką, której to powiesz, a ona później będzie na Ciebie gadała za Twoimi plecami.

Z moich obserwacji bardzo niewiele osób ma takich ludzi w swoim środowisku. Dlaczego?

Widzisz, szczerość, to pewien luksus, na który możesz pozwolić sobie jedynie w niektórych sytuacjach. W żadnym razie nie namawiam Cię do kłamania, ale do trzymania pewnych prawd dla siebie. Wielu ludzi domaga się szczerości, dopóki nie ma z nią do czynienia twarzą w twarz.

Dam Ci jednak jedną, prostą wskazówkę, a Ty zrobisz z tym co chcesz:

Szczerość zachowaj sobie dla najbliższych. Jeśli kogoś poznajesz, to nie mów mu, że koszmarnie wygląda w tym stroju (nawet, jeśli tak myślisz) albo że nie powinien robić tego i tego (jeśli opowiada o czymś, a przy okazji nie pyta Cię o radę)

Dzięki temu zdobędziesz dużo więcej wartościowych kontaktów, a w 100% szczerym będziesz mógł być dopiero wtedy, gdy ktoś Cię oto poprosi lub kiedy wzajemnie sobie zaufacie. Na tyle, że będziecie chcieli dla siebie jak najlepiej (I będzie to jasne!)

W nowych znajomościach niestety jest duża szansa, że ktoś odbierze Twoje bycie szczerym w zły sposób.

Jeśli jednak chodzi o pokazanie swoich intencji, jest to ważna kwestia. Więcej o tym pisałem w artykule o 14 technikach flirtu, który przeczytasz tutaj

Komunikacja interpersonalna #11 – Przestań palić za sobą mosty

Kiedyś usłyszałem następujący żart w internecie:

W pewnej firmie był taki zwyczaj, że w godzinach od 12 do 13 zawsze wszyscy się śmiali. Była to przerwa obiadowa, a szef jadł obiad z pracownikami. Zawsze dzielił się z nimi nowo poznanymi kawałami i nie było sytuacji, w której ktoś by się nie zaśmiał.

Pewnego dnia jak to zawsze, zasiadł do stołu i opowiedział dowcip. Wszyscy się śmieją oprócz niskiej, szczupłej brunetki siedzącej na końcu stołu.

“Co się dzieje, Pani Aniu? Nie dosłyszała Pani żartu?” – pyta się zaciekawiony szef

“Nie nie, nic z tych rzeczy. Ja po prostu już nie muszę się śmiać, to mój ostatni dzień w tej pracy.” – odpowiada dumna z siebie Pani Ania

Wielu ludzi, których poznałem w życiu, miało tendencję do palenia mostów. Widzę i słyszę to bardzo często. Ktoś jest w jakimś towarzystwie, później z niego ucieka i śmieje się głośno ze wszystkich tych, którzy dalej są w tym towarzystwie.

Towarzystwem może być praca, szkoła, studia, rodzina – co tylko przyjdzie Ci do głowy.

Pamiętaj, że życie pisze różne scenariusze. Być może będziesz potrzebował pomocy od osoby z dawnych lat albo okaże się, że po długim czasie zmieniła się na lepsze i teraz jest osobą, z którą chcesz spędzać czas? Zastanów się, ile razy spaliłeś mosty i dlaczego. W większości przypadków to Ci nic nie da, a może narobić wrogów. Często warto, nawet w niekomfortowej sytuacji, odejść z uśmiechem na ustach i życzyć wszystkiego dobrego.

Jest to długoterminowa metoda na skuteczną komunikację, bo być może już tej osoby nie spotkasz

Może być jednak tak, że ją spotkasz. Pojawi się okazja zrobienia czegoś fajnego razem. A Ty wtedy przypomnisz sobie wszystkie złe rzeczy, które opowiadałeś o tej osobie i… zrobi się niemiło.

Zachęcam Cię, żebyś przemyślał sobie ten temat dokładnie

 

Napisz w komentarzu, która zasada skutecznej komunikacji podoba Ci się najbardziej, a także udostępnij ten artykuł na swoim fejsbuku – pomożesz nie tylko sobie, ale też Twoim znajomym

Podziel się tym ze znajomymi!
Kornel Tomicki on FacebookKornel Tomicki on InstagramKornel Tomicki on Youtube
Kornel Tomicki
Zgłębiam tematykę relacji damsko - męskich od 2012 roku.
Każdego dnia pomagam moim klientom budować świadome relacje.
Jestem autorem poradnika o atrakcyjności oraz kursu dla mężczyzn i kobiet. Rozwiązuję problemy mężczyzn i kobiet w obszarach pewności siebie, powrotu do byłego partnera, zdobycia atrakcyjnej osoby a także zbudowania trwałego, szczęśliwego związku.
Przeprowadziłem do tej pory kilkaset konsultacji, rozwiązując indywidualne przypadki moich klientów. Jeśli masz problem w relacjach, zobacz w linku poniżej, jak mogę go rozwiązać
http://bit.ly/konsultacje-kornel